Tuesday, August 31, 2010

KiSaH BuLaN PuASe...

Assalamualaikum..... Selamat menyambut Ramadhan & Selamat Hari Kemerdekaan!!!!! Bulan Ramadhan ni banyak menguji iman aku.... Banyak cabaran dan dugaan yang aku tempuhi... Ada suka tetapi ada juga duka yang begitu menyentuh hatiku ini.... Duka yang sangat mengguris hati lelaki aku.... Tapi aku cuba tabahkan.... Aku cuba kuatkan diri..... Hurm..... Dah lari tajuk ni..... OK la... Kita berbalik kepada topik kita k....

Penghujung Ramadhan ni barulah aku berpeluang balik ke MELAKA setelahhampir 3 bulan aku tak pulang ke sana.... Rindu sangat dengan suasana yang nyaman & tenang kat situ.... Hehehehee..... Conform kalau korang pun conform taknak balik dah kalau dah g situ... Aku leh jamin korang akan seronok kalau dapat g sana.... Hehehehe.....

Tak banyak sangat aktiviti yang dapat aku buat masa balik ke sana... Ye la, bulan2 puasa ni cepat penat tapi cepat mengantuk tu yang menguasai sebenarnya.... Hahahahaha..... Tapi takde la tido jer keje aku ok.... Rajin tau.... Kemas umah, memasak, g tarawikh.... Baik tak???? Hahahaha... Perasan kan???? Ok la.... Jom kita tgk apa jer yang aku leh share ngan korang....

Love this so much!!!!
Makan sambil tgk Ugly Betty...

Lepak2 time....
Hehehehe....
Seronok wei....
Tenang, nyaman & temteram jiwa raga....
Hehehehe....

Tengok....
Bunga ni pun still ada embun lagi....
Sejuk sangat pepagi hari....

OK... Itu cerita betapa nyaman nyer berada di sini... Skang kita beralih plak cerita untuk berbuka puasa.... Kalau dah namanya kaki dapur, apa lagi kan??? Conform2 la masak untuk berbuka.... Nak beli kat PARAM??? Jangan harap la... Hahahaha.... Mesti korang pelik apa la PARAM ni kan????? PARAM=Pasar Ramadhan.... Membazir duit jer beli kat sana... Ntah sedap ke tak... Kalau masak lagi best kan???? So, mari kita lihat apa menu berbuka puasa aku.... Jangan terkejut tau.....
Air masak memang terbaik!!!!!

Tengok!!!!!
Penuh tak meja?????
Hehehehe....


Menu 1:

Nasi Hujan Panas

Daging Masak Dendeng

Acar Mentah

Bubur Cendel



Menu 2:

Rendang Ayam Special

Sambal Tahun

Daging Masak Dendeng
(Balance Menu 1)


Menu 3:

Ayam Goreng Pandan

Ulam-Ulaman + Sambal

Jantung Pisang Tumis

Ikan Keli Bakar Masak Kencur

Sedap hingga menjilat jari!!!! Nasib baik tak sampai jilat jari kaki!!!! Hahahaha..... Seronok wow!!!!! Rosak diet aku selama ni.... Mana taknyer.... Punya la berselera makan sampai bertambah makan tau.... Dua pinggan!!!! Aiyo!!!! Makan sampai kebuncetan la perut ni.... Then, punya la susah nak solat.... Hahahaha.... Tapi TARAWIKH tak dilupakan ok!!!! Sangat best solat tarawikh kat Masjid Bukit Beruang tu... Imam tu memang best la.... Dia punya bacaan jelas, terang n syahdu je hati yang mendengarnyer.... Alhamdulillah.... Walaupun kekenyangan tapi aku tetap dapat laksanakan tarawikh.... Hehehehe......


Hari terakhir tu before dihantar ke Melaka Sentral, sempat la singgah kat salah sebuah masjid tertua kat Melaka, Masjid Tengkera.... Subhanallah.... Memang cantik sangat masjid ni.... Ukiran kayu pada pintu & mimbar sangat halus..... Terpaku aku tengok hasil seni orang2 dulu..... Sangat mengagumkan.....

The Mimbar....
Tak ke makan hati tengok kerawang dia....
Chantek ok!!!!!

Pintu Gerbang

Anyway, aku happy sesangat dapat balik Melaka kali ni... Terubat segala kerinduan aku pada Melaka yang amat aku cintai.... Balik kali ni sangat buat aku tenang dari segala masalah dan duka.... Hope dapat balik Melaka lagi nanti..... =)

K la guys.... dah siap update ni aku nak sambung kemas umah la..... Hehehehe..... Chow!!!!

No comments:

Post a Comment